Mandag den 24. juni 2019 havde vi besøg fra Canada. Gæsterne var Brent Karding, Brents kone Gayle og hans far Eric. Besøget har været planlagt i de sidste par måneder. Familien Karding er interesseret i Smidstrup og Håstrup, da familien nedstammer fra Rasmus Hansen. Rasmus Hansen er Brents tipoldefar. Rasmus Hansen var lægprædikant og boede i Håstrup. Han var blandt initiativtagerne til Smidstrup missionshus.

Besøget begyndte med at vi så Smidstrup kirke og kirkegård. Så gik vi til missionshuset og herfra til museet. På museet havde Willye lavet kaffe, og Metha havde medbragt friskplukkede jordbær og hjemmebagte boller. Jordbærrene var meget populære. Brents kone var også meget begejstret for dansk lakrids.

De så arkivalierne vedr. Rasmus Hansen og hans datter Karen Therkelsen. Efter en rundvisning på museet kørte vi til Håstrup, hvor vi så Håstrup nedlagte missionshus og Rugballegård på Friffeltvej 102. Her boede Rasmus Hansen indtil sin død. Torsdag bragt VAF en artikel om besøget, læs artiklen her.

Besøget varede fra 9.00 til 12.30.

Jørgen Flindt fra VAF taler med Eric og Brent Karding. I baggrunden ses Lea og Gayle. Foto Willy Jensen