Smidstrup og Omegns Brugsforening blev stiftet den 6. marts 1900. Den første butik blev åbnet den 1. maj 1900 i lejede lokaler på Håstrupvej 3. Den 1. juli 1922 købte foreningen Torpsgade 17 for 16.900 kr. S. Chr. Bjerre var uddeler fra januar 1932 til september 1966, han blev dermed den uddeler, der har været længst tid ansat i brugsen i Smidstrup. På grund af likviditetsproblemer blev foreningen på en generalforsamling i september 1971 opløst. En ny bestyrelse trådte til og etablerede en ny forening, som med succes har videreført forretningen til stor glæde for hele sognet.

I dag er Smidstrup en mindre by uden tankstation. Tidligere var der tre muligheder for at tanke benzin. Ved brugsen var der en BP tank, hos Julius på Klattrupvej 1 var der en ESSO tank, og hos smeden Hoffmann på Madekærvej 1 – 3 var der en Shell tank. Der er udvikling i alle samfund. Du kan læse mere om Smidstrup Brugsforening i bogen "Smidstrup - spredte træk af sognets historie" side 336 til 339.

Smidstrup Brugsforening, Det Kongelige Bibliotek Sylvest Jensen Luftfoto 1948 til 1952

Huset på hjørnet af Præstegårdsvej og Vellingvej, Præstegårdsvej 52, blev bygget i 1906 af maler Christian Jensen. Inden han  sammen med sin kone Maren Rose Hansen og datter Esther flyttede til Smidstrupde, havde de boet i Tiufkær. Christians første kone, som han havde datteren Esther sammen med, var død inden de kom til Smidstrup. Huset blev bygget som beboelse og værksted, der de første år ikke var bygget sammen.

I 1930 blev beboelsen og værkstedet bygget sammen. Maren og Christian åbnede Smidstrups ”Bog og Papirhandel”, der blev etableret i den ene ende af værkstedet. Det var en blandet landhandel med tobak, bøger/blade, nipsgenstande og gaveartikler. Det var Maler Maren der passede forretningen.

I 1964 blev forretningen lejet ud, først til Sinne og Viggo Holbæk. Senere til Karen Lauritsen. Hun solgte også tapet og maling.

Malerforretningen drev Christian frem til 1952, hvor svigersønnen Magnus Jeppesen overtog virksomheden, der havde flere svende og lærlinge. Christian og Maren boede stadig i huset.
Maren døde først i 60erne, Christian flyttede på Smidstrup Hvilehjemmet i 1964 og barnebarnet Kjeld Nørregaard Jeppesen overtog huset.

I 1969 overtog han også malerforretningen. Butikken, der havde været udlejet til Karen Lauritsen, blev flyttet til Madekærvej 7, hvor Karen boede.

I 2013 afleverede Kjeld sit moms nummer, og dermed ophørte malerforretningen efter 107 års drift. Men Kjeld kunne ikke undvære at male, derfor blev det malerier og mindre møbler, der blev Kjelds interesse. Kjeld døde i januar 2019, efter at havde været aktiv maler i 67 år. Læse mere om Smidstrup Malerforretning i bogen ”Smidstrup – spredte træk af sognets historie” side 315 eller se udstillingen på Smidstrup & Omegns Museum. Her kan du se og høre Kjeld Nørregaard Jeppesen fortælle om, hvordan forretningen kom til Den gamle By i Aarhus. Se museets miniudgave af Præstegådsvej 52. Her kan du se Jørgen Flindts artikel i VAF om Manden der kunne se farverne inde bag de tykke brilleglas.

Smidstrup Malerforretning Præstegårdsvej 52, Det Kongelige Bibliotek Aalborg Luftfoto 1948 til 1952.

Torpsgade 22 er et hus med mange historier. Fra 1887 var huset ejet af Johanne Marie Pedersen. Hun boede sammen med sine to døtre i den ene halvdel af huset, hvor hun vaskede og syede for borgerne i Smidstrup. Lejligheden i den anden ende af huset var lejet ud til en pumpemager. Fra 1897 og frem til omkring 1936, havde Johanne Marie Pedersens og hendes to døtre telefoncentral i huset, hvor de betjente Smidstrups ca. 10 telefonabonnenter. Omkring 1930 begyndte antallet af abonnenter at vokse ud over 10. Det syntes søstrene var forbundet med for meget arbejde, så centralen flyttede i 1937 til Torpsgade 14. I 1945 købte skomager Ejner og Karen Hansen huset, hvor de indrettede skomagerværksted og skotøjs forretning. Her kan du se museets udstilling om et skomagerværksted. Ejner og Karen var kommet til Smidstrup i 1937, hvor Ejner etablerede skomagerværksted i Torpsgade 15. Ejner døde i 1986, så Karen lukkede forretningen. Karen Skomager blev boende i huset indtil hun flyttede på plejehjemmet Smidstrup Parken. Karen døde i 2014. Her kan du se og høre Karen Skomager fortælle om sit lange liv i Smidstrup, og her kan du se Karens hus i minibyen. Læs mere i bogen ”Smidstrup – spredte træk af sognets historie” side 342 til 343.

Torpsgade 22 Karen Skomagers hus, Det Kongelige Bibliotek Sylvest Jensen Luftfoto 1959